Les Baux de Provença - Capella dels Sants Vincent i Blase


LLOC D’ORGULL
La poesia trobadoresca del segle XIII amb la seva “Cort d’amor” va viure en aquest lloc de vent i de pedra un moment de gran esplendor. Avui la vila de Les Baux de Provença apareix al visitant com un gran monument natural edificat a la roca calcària de les Alpilles. Durant tota l’Edat Mitjana fou capital independent dels Prínceps del Baus; que afirmaven que descendien del rei mag Baltasar: el seu blasó amb 16 raigs d’argent portava la inscripció “A l’atzar Baltasar”. Per això, quan cavalcaven pels camps i les landes mullant amb sang el seu pendó i destronant nobles i reis, el seu crit de guerra era: a l’atac Badasarre !


DUES JOIES DE L’ART ROMÀNIC

Perdre’s lentament entre els antics vestigis del castell, visitar la capella parroquial de Saint Vincent (Sant Vicenç) i la capella de Saint?Blaise (Sant Blas); aquest és el poblet dels Baux. Datada al segle XII, la capella parroquial de Saint Vincent, es troba al centre d’una petita plaça. El seu campanar domina l’església sobre el costat est i està rematat per una petita teulada piramidal. Cada any, a la nit de Nadal es celebra aquí una suggestiva missa amb els pastors de la zona. Sempre, des del segle XII és la capella de Sant Blai situada sobre l’esplanada del castell.


HOMENATGE ALS GLORIOSOS PRINCIPIS DEL BAUS
“Deu haver vist grabat sobre la porta del castell una estrella... Jo no l’he vista, però estic segura que el Calendal, inclús en els nits més fosques irràdia llum sobre el teu poble".

Així, els senyors del Baus foren aclamats per Mistral en la seva cèlebre novel·la "Calendal". L’estrella és el blasó de la casa dels prínceps del Baus, la primera entre les grans famílies provençals: raça d’àligues, però vassalls, amb la punta de les seves ales fregaren les màximes altures. A tot el que es diu, s’hi creu. Entre els seus avantpassats hi ha Baltasar, un dels tres Reis Mags: un descendent seu hauria vingut d’Etiopia a instal·lar-se a les Alpilles, i hauria sembrat en aquell terreny rocós herbes aromàtiques i sang ardent. Del temps de lluís XIII, rei de França, els Prínceps Grimaldi de Mònaco es van apropiar del títol de Marquesos del Baux.